Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

Με 311.000 ευρώ βραβεύτηκε μελέτη για έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη



Με 311.000 ευρώ βραβεύτηκε μελέτη για έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη


Με 311.000 ευρώ βραβεύτηκε μελέτη που περιέγραφε τον πιο... ανώδυνο τρόπο εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Την ιδέα για αυτόν τον, ομολογουμένως πρωτότυπο, διαγωνισμό, είχε ο ο συντηρητικός λόρδος Γούλφσον. Νικητής; Ο ερευνητικός οργανισμός Capital Economics με έδρα το Λονδίνο και η μελέτη «Αφήνοντας το ευρώ: ένας πρακτικός οδηγός».
Η βραβευθείσα μελέτη αποτελεί αυτό που ακριβώς λέει και ο τίτλος της.... Εναν οδηγό για μια «ανώδυνη» έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ.
Συγκεκριμένα ο ερευνητικός οργανισμός Capital Economics συμβουλεύει την Αθήνα να εισαγάγει ελέγχους κεφαλαίων, να αφήσει το νέο νόμισμά της να υποτιμηθεί ως και κατά 50% και να κηρύξει στάση πληρωμής των χρεών της.
«Οι άνθρωποι μπορεί να διαφωνούν για το αν η αποχώρηση από το ευρώ είναι καλό πράγμα, αλλά η συμβολή του Βραβείου Γούλφσον ήταν πως κατέδειξε ότι μπορεί να γίνει», δήλωσε ο επικεφαλής των συγγραφέων του βραβευμένου έργου, ο Ρότζερ Μπουτλ.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι Έλληνες αξιωματούχοι πρέπει να αρχίσουν μυστικά σχέδια για μια έξοδο από το ευρώ ένα μήνα νωρίτερα και να ενημερώσουν τους εταίρους στην Ευρωζώνη και άλλους διεθνείς νομισματικούς οργανισμούς μόνο τρεις ημέρες πριν.
Η έξοδος από το ευρώ θα πρέπει να ανακοινωθεί μια Παρασκευή και να εφαρμοστεί στην αρχή της επόμενης εβδομάδας. «Αμέσως αφού»δημοσιοποιηθούν τα σχέδια, «οι εγχώριες τράπεζες και οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα πρέπει να κλείσουν ώστε να προληφθεί μια φυγή κεφαλαίων», συνέστησαν οι ερευνητές.
Ένα νέο εθνικό νόμισμα θα εισαχθεί σε ισοτιμία με το ευρώ, αλλά στη συνέχεια θα υποτιμηθεί «κατά περίπου 30-50%», κάνοντας τον πληθωρισμό να ανέβει πάνω από 5% στα επόμενα δύο χρόνια, προέβλεψε o Capital Economics.
Η ελληνική κυβέρνηση θα υπολογίσει το χρέος της στο νέο, υποτιμημένο εθνικό νόμισμα και θα κηρύξει στάση πληρωμής ενός «σημαντικού» μέρους του, μειώνοντας την αναλογία χρέους προς ΑΕΠ στο επίπεδο της Ε.Ε., δηλαδή 60%.
Για να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των αγορών, η Ελλάδα θα πρέπει στη συνέχεια να επιμείνει σε αυστηρές νομισματικές και δημοσιονομικές πολιτικές, προειδοποίησε o Capital Economics, πράγμα που σημαίνει ότι η χώρα δεν θα μπορέσει να αποφύγει τα σκληρά οικονομικά φάρμακα ακόμη κι αν αποδεσμευτεί από το ευρώ.
Η μελέτη που κέρδισε το βραβείο επελέγη από μια επιτροπή πέντε κριτών, στην οποία περιλαμβάνονται ένας οικονομικός σύμβουλος του πρώην πρωθυπουργού της Βρετανίας Τόνι Μπλερ, καθώς και πανεπιστημιακοί καθηγητές από τη Βόννη, το London School of Economics, τη σχολή Sciences Po του Παρισιού και το πανεπιστήμιο Μποκόνι του Μιλάνου.
Στο σφυρί ο ΟΣΕ με διαδικασία εξπρές


Στο σφυρί ο ΟΣΕ με διαδικασία εξπρές

Σχέδιο για την άμεση πώληση της ΟΣΕ ετοιμάζει η κυβέρνηση καθώς θέλει να πετύχει μια μεγάλη ιδιωτικοποίηση για να πείσει τους δανειστές μας για τις καλές τις προθέσεις.
Ειδικότερα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Κωστής Χατζηδάκης έχει θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα την ιδιωτικοποίηση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται τις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, με στόχο να ολοκληρωθεί η πώληση μέχρι το τέλος του έτους.
Ο κ. Χατζηδάκης, σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, έχει βάλει πρώτη στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων τωνν εταιρειών που υπάγονται στο υπουργείο του καθώς θεωρεί ότι η διαδικασία μπορεί να επισπευθεί σημαντικά. Ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε χτες ότι «είναι δεδομένη η βούληση της κυβέρνησης να εξυγιάνει χωρίς καθυστερήσεις τον ΟΣΕ με φροντίδα για τους φορολογούμενους και έγνοια για τους εργαζόμενους».
Στόχος αυτής της ιδιωτικοποίησης θα είναι να σταλεί ένα ηχηρό μήνυμα στους δανειστές ότι η νέα κυβέρνηση έχει τη βούληση να προχωρήσει σε αυτόν τον τομέα με αποφασιστικά βήματα. Άλλωστε και ο ίδιος ο Αντώνης Σαμαράς έχει πει ότι Ρώσοι και Κινέζοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ σε προσωπικές επαφές που είχε ο ίδιος.
Τα αγκάθια της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ
Ωστόσο ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα είναι εύκολος. Καταρχήν, το επίσημο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε μέχρι τώρα ήταν μηδαμινό, πράγμα που επιβεβαίωσε και το πρώην επικεφαλής του Ταμείου Αξιοποίησης της Περιουσίας του Δημοσίου, Γιάννης Κουκιάδης. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η εταιρεία άρχισε φέτος να εμφανίζει κερδοφορία.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», η κυβέρνηση Σαμαρά θα πρέπει να βρει τρόπους να ξεπεράσει τα παρακάτω πέντε εμπόδια:
  • Τις επιφυλάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το νόμο που προβλέπει τη διαγραφή χρεών του ΟΣΕ και τη μεταφορά τους στο ελληνικό δημόσιο. Οι κοινοτικές υπηρεσίες θεωρούν ότι αυτό αποτελεί έμμεση επιδότηση.
  • Την εύρεση του σωστού επενδυτή. Πέρα από τις φήμες, οι μόνοι που είχαν δείξει κάποιο ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ ήταν οι Γάλλοι,οι οποίοι όμως δεν ενδιαφέρονταν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά περισσότερο να αναλάβουν το ρόλο συμβούλου και φυσικά εργολάβου και προμηθευτή του ΟΣΕ...
  • Τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των τεχνικών έργων για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τα έργα στον βασικό άξονα Κιάτο-Ειδομένη πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2015. Μέχρι τότε, δεν θα είναι εφικτή η πλήρης ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο του ΟΣΕ.
  • Τον περιορισμό του σιδηροδρομικού δικτύου. Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, ένα βασικό μειονέκτημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ότι το δίκτυό της έχει περιοριστεί λόγω περικοπών στα 700 χιλιόμετρα.
  • Τις αντιδράσεις των εργαζομένων. Ήδη, το συνδικάτο προειδοποιεί ότι δεν θα δεχτεί άλλες περικοπές ή απολύσεις, μετά τη μείωση κατά 45% των αποδοχών τους και κατά 55% του προσωπικού. Να σημειωθεί ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απασχολεί 700 εργαζομένους ενώ ο ΟΣΕ 2.450

Τα 5 «αγκάθια» για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Οι ισχυρές επιφυλάξεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία θεωρεί ότι ο νόμος που προβλέπει τη διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ και τη μεταφορά τους στο Δημόσιο ουσιαστικά αποτελεί κρατική επιδότηση προς τον ΟΣΕ και νόθευση του ανταγωνισμού.
Η εξεύρεση του κατάλληλου επενδυτή. Οι Γάλλοι στο παρελθόν δεν επιθυμούσαν τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά ενδιαφέρονταν κυρίως για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον Ομιλο, την εκτέλεση έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την προμήθεια και συντήρηση του τροχαίου υλικού. Αμφίβολο θεωρείται πλέον και το ενδιαφέρον των Κινέζων, μετά την αποχώρησή τους από τη διεκδίκηση του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Κιάτο - Ειδομένη. Βάσει του χρονοδιαγράμματος του ΟΣΕ, τα έργα και κυρίως αυτά της ηλεκτροκίνησης δεν θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2015. Μέχρι τότε η χρησιμοποίηση πλήρως ηλεκτροκινούμενων
τρένων δεν θα είναι εφικτή.
Το περιορισμένο ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο μετά τις περικοπές που έγιναν στο πλαίσιο της εξυγίανσης ανέρχεται συνολικά σε περίπου 700 χιλιόμετρα.
Οι αντιδράσεις των εργαζομένων, οι οποίοι προειδοποιούν πως ύστερα από τις περικοπές προσωπικού κατά 55% και των αποδοχών τους κατά 45%, «δεν θα δεχτούν πλέον ούτε μία απόλυση». Σήμερα, απασχολούνται περίπου 2.450 εργαζόμενοι στη μητρική ΟΣΕ, 750 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, 200 στην ΕΡΓΟΣΕ και 30 στη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Τετάρτη 4 Ιουλίου 2012


Επτά αποκρατικοποιήσεις προωθεί άμεσα ο Σαμαράς

Τι συζητήθηκε στις συσκέψεις υπό τον πρωθυπουργό και ποια είναι τα επιχειρήματα που θα παρουσιαστούν στην τρόικα

Του Λουκιανού Κάλλιμπαν...


Επτά αποκρατικοποιήσεις θα προωθήσει άμεσα η κυβέρνηση επισημαίνουν έγκυρες πηγές και επισημαίνουν ότι βούληση του κ. Αντώνη Σαμαρά είναι να δοθούν οι κατάλληλες απαντήσεις στην τρόικα και να επιτευχθούν οι στόχοι των εσόδων ώστε να μη σταματήσει το πρόγραμμα στήριξης της οικονομίας και να μην επιβαρυνθεί η κοινωνία με πρόσθετα μέτρα.

Αυτό ήταν και το αντικείμενο των συζητήσεων που είχε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς στην οικία του, τόσο με τους κυβερνητικούς εταίρους κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και Φώτη Κουβέλη, όσο και με τα καθ’ ύλην αρμόδια στελέχη, δηλαδή τους κ. Γιάννη Στουρνάρα και Χρήστο Σταϊκούρα, επανειλημμένως.

Έγκυρες πηγές επισημαίνουν μάλιστα ότι οι προγραμματικές δηλώσεις, οι αποκρατικοποιήσεις και το πλαίσιο διαβουλεύσεων με την τρόικα αποτελούν ζητήματα που απασχολούν τον κ. Σαμαρά. Ο πρώτος σκόπελος που πρέπει να ξεπεραστεί αφορά στις προσφυγές που έχουν γίνει από ομοσπονδίες, φορείς και δημοτικά συμβούλια προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, από τις οποίες προκαλούνται σοβαρές εμπλοκές σε αποκρατικοποιήσεις ζωτικής σημασίας.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εξαιτίας αυτών των καταστάσεων αλλά και της αποδεδειγμένης βραδύτητας που διακρίνει την ηγεσία του, το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) δεν έχει ικανοποιήσει τους στόχους που τού έχουν ανατεθεί.

Με άμεσους ρυθμούς θα αρχίσουν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των εξής εκκρεμοτήτων για ιδιωτικοποιήσεις:

1.       Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ): Από την εποχή της κυβέρνησης του κ. Κώστα Καραμανλή, ο Οργανισμός έχει χωριστεί ανά έργο κάτω από την ομπρέλλα μιας μητρικής εταιρείας (holding) που κρατά την ονομασία «Ο.Σ.Ε.» Α.Ε. Η πιο σημαντική εταιρεία είναι η «ΤραινΟΣΕ», η οποία αναμένεται να ιδιωτικοποιηθεί μαζί με το τροχαίο υλικό του οργανισμού. Από το καλοκαίρι του 2008, όλα έδειχναν ότι η εταιρεία θα περνούσε στον έλεγχο της γαλλικής RTP. Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης εγκαταλείφθηκε μόλις εξελέγη η κυβέρνηση του κ. Γιώργου Παπανδρέου. Ο κ. Σαμαράς έχει γίνει δέκτης ενδιαφέροντος από ρωσικές και κινεζικές εταιρείες, ενώ οι Γάλλοι δεν αποκλείουν δυναμική επιστροφή ειδικώς για τον έλεγχο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) στις επιβατικές και τις εμπορευματικές ροές. Αγκάθι εξακολουθεί να αποτελεί το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου, το οποίο θα έπρεπε να λειτουργεί από πέρυσι το φθινόπωρο. Κινεζικές εταιρείες μέσω της “Cosco” θα αντιμετώπιζαν θετικά πάντως τη χωροθέτηση ενός σύγχρονου διαμετακομιστικού κέντρου στο Θριάσιο που θα έχει άμεση επικοινωνία με τον εμπορευματικό λιμένα του Πειραιά μέσω σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία βρίσκεται ήδη στο τελικό στάδιο της κατασκευής.

2.      Επιχειρήσεις άμεσης ιδιωτικοποίησης: Πρόκειται για επιχειρήσεις που ανήκουν στην «Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος» και δεν αποκλείεται να αποκρατικοποιηθούν ίσως κι εντός του Ιουλίου. Είναι η Συνεταιριστική Εταιρεία Καπνού (ΣΕΚΑΠ), η Ελληνική Βιομηχανία Ζαχάρεως (ΕΒΖ) και η επιχείρηση γαλακτοκομικών προϊόντων «Δωδώνη».

3.     Κρατικά λαχεία: Θα προχωρήσει άμεσα ο διαγωνισμός για να δοθούν με σύβαση παραχωρήσεως. Ήδη υπάρχουν τρεις ενδιαφερόμενοι για να συμμετάσχουν.

4.      ΔΕΠΑ / ΔΕΣΦΑ: Προβλέπεται η πώληση μετοχών σε ποσοστό 100% επί της Δημοσίας Επιχειρήσεως Παροχής Αερίου και 65% επί της ΔΕΣΦΑ. Υπάρχει ενδιαφέρον από 17 κοινοπραξίες αλλά δεν προχώρησε ο διαγωνισμός. Η επίσημη εκδοχή είναι ότι σημειώθηκαν καθυστερήσεις λόγω της πολιτικής ρευστότητας και της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου. Ανεπισήμως λέγεται ότι αποδίδεται βραδύτητα αντιδράσεων σε στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.

5.      Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο Ολυμπιακών Αγώνων (ΙΒC): Πρόκειται για την κτηριακή εγκατάσταση στην οποία στεγάζεται σήμερα το εμπορικό κέντρο “Golden Hall” στα όρια του Δήμου Αμαρουσίου. Η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση πρέπει να γίνει ως το τέλος του έτους κι αναμένεται να αποφέρει σημαντικό ποσό στα δημόσια ταμεία. Ως τώρα έχουν εκφράσει ενδιαφέρον τρεις δυνατές κοινοπραξίες ενώ βρίσκεται σε εκκρεμότητα κάθε ενημέρωση σχετικώς με το διαγωνισμό, ο οποίος προβλέπει μακροχρόνια μίσθωση (διαρκείας 90 ετών).

6.     Παλαιό αεροδρόμιο Ελληνικού: Η κυβέρνηση μελετά σοβαρά την επανέναρξη ουσιαστικών διαπραγματεύσεων με τα εννέα ενδιαφερόμενα μέρη που διεκδικούν την εταιρεία «Ελληνικόν Α.Ε.» στην οποία ανήκει ο χώρος στον οποίο εγκαθίστατο το παλαιό αεροδρόμιο.

7.     ΟΛΠ και ΟΛΘ: Με συμβάσεις παραχώρησης σχεδιάζει η κυβέρνηση Σαμαρά την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς αλλά και η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αυτές είναι οι πρώτες κατευθύνσεις που έχει λάβει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κώστας Μουσουρούλης ενώ συζητείται εντόνως στην αγορά η πιθανή επιστροφή τόσο του κ. Νίκου Αναστασόπουλου στον ΟΛΠ σε σημαντικό ρόλο και πιθανώς του κ. Ιωάννη Τσιάρα στον ΟΛΘ. Ο μεν πρώτος είχε διαπραγματευτεί ενδελεχώς το πλαίσιο παραχωρήσεως και συνεργασίας του ΟΛΠ με την “Cosco” ενώ ο δε, δεύτερος είχε προχωρήσει σε σημαντικό σημείο τις διαπραγματεύσεις με την αμερικανική “Hutchinson”. Οι σκέψεις για τους διαγωνισμούς παραχωρήσεως προβλέπουν: α) παραχώρηση του προβλήτα κρουαζιέρας και των επιγείων υπηρεσιών εξυπηρετήσεως (handling) στον Πειραιά, β) παραχώρηση της διαχειρίσεως του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων και γ) παραχώρηση των δραστηριοτήτων στον προβλήτα Ι στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ. Αναλόγως θα γίνει η κατανομή και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης. Ήδη, η λειτουργία και οι επιδόσεις της “Cosco” στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Πειραιά συνηγορούν προς τούτο.

Τα «αγκάθια»

Τα πρόσωπα που θα συνομιλήσουν με την τρόικα θα πρέπει να έχουν σαφή εικόνα και πειστικές απαντήσεις σε ό,τι αφορά σε μια σειρά δύσκολων αποκρατικοποιήσεων όπως είναι η ΔΕΗ, η ΛΑΡΚΟ, το Καζίνο Πάρνηθος, τα ΕΛΠΕ και η Εγνατία Οδός. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε, παρότι είχαν ληφθεί δεσμεύσεις για ενέργειες και διαδικασίες που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί στις 30 Ιουνίου.

Άγαλμα έμειναν στον ΟΗΕ με τον Έλληνα εκπρόσωπο και κανένα ΜΜΕ δεν είπε κουβέντα

Μάθημα πολιτικής και ρητορικής παρέδωσε ο Έλληνας εκπρόσωπος στον ΟΗΕ σε πρόσφατη συνεδρίαση του. Όταν ο Έλληνας εκπρόσωπος ανέβηκε στο βήμα άρχισε λέγοντας : "Πριν ξεκινήσω θα ήθελα να σας πω κάτι για τον Μέγα Αλέξανδρο. Όταν δάμασε τον Βουκεφάλα και ...
γύριζε πλέον την βάση του περνώντας από τον Αξιό ποταμό και βλέποντας το νερό σκέφτηκε ότι ήταν μια καλή ευκαιρία για μπάνιο. Έβγαλε λοιπόν τα ρούχα του, τα ακούμπησε σε ένα βράχο και μπήκε στο νερό. Όταν βγήκε και θέλησε να ντυθεί, τα ρούχα του είχαν εξαφανιστεί, τα είχε κλέψει ένας.....Σλάβος της Μακεδονίας". Αμέσως με τότε πετάχτηκε οργισμένος ο Σλαβομακεδόνας εκπρόσωπος της ΠΓΔΜ και άρχισε να φωνάζει " Τι είναι αυτά που λες ? Οι Σλαύοι δεν ήταν εκεί τότε" Ο Έλληνας εκπρόσωπος χαμογελώντας είπε "Τώρα που το ξεκαθαρίσαμε αυτό μπορώ να ξεκινήσω την ομιλίας μου" Οι εκπρόσωποι των περισσοτέρων χωρών μετά την αρχική αμηχανία χαμογέλασαν και μερικοί μάλιστα χειροκρότησαν την μέθοδο του Έλληνας εκπροσώπου.