Τρίτη 19 Ιουλίου 2011

ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Μέτρα με στόχο την προσέλκυση επιβατών ανακοινώνονται σήμερα από τη Θεσσαλονίκη. Σε τροχιά ανάκαμψης και κερδοφορίας ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά το εγχείρημα της δημοσιονομικής εξυγίανσης.
Δέσμη πολιτικών οι οποίες θα κάνουν το τρένο περισσότερο ελκυστικό στο επιβατικό κοινό προωθεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Μια πρώτη εικόνα αυτών των νέων μέτρων θα παρουσιάσουν σήμερα στη Θεσσαλονίκη ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Χάρης Τσιόκας και ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάσης Ζηλιασκόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πακέτο των μέτρων θα περιλαμβάνει νέα τιμολογιακή πολιτική, αναδιάρθρωση δρομολογίων και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες του σιδηροδρόμου.
?Μετά τη δημοσιονομική εξυγίανση του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι ώρα για πολιτικές για τον επιβάτη του τρένου?, δήλωσε στη ?Θ? ο κ. Τσιόκας. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών, ?στους ελληνικούς σιδηροδρόμους συνετελέσθη κατά τα δύο τελευταία χρόνια ένα μικρό δημοσιονομικό θαύμα, το οποίο επιτρέπει πλέον στο τρένο να μπει σε αναπτυξιακή κερδοφόρα πορεία?.
Η μείωση των ελλειμμάτων. Στο τέλος του 2009 ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρήγαγαν ετησίως έλλειμμα, το οποίο μαζί με τόκους και τοκοχρεολύσια ξεπερνούσε το 1,1 δισ. ευρώ, ενώ το συνολικό χρέος ξεπερνούσε τα 10 δις ευρώ
Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ο μεν ΟΣΕ, ο οποίος έμπαινε μέσα περί το ένα εκατ. ευρώ ημερησίως, πέρασε για πρώτη φορά στην κερδοφορία, ενώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ το έλλειμμα μειώθηκε από τα 20.800.000 μηνιαίως, στο 1.800.000 ευρώ τον Ιούνιο.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτονομήθηκε από τον όμιλο ΟΣΕ το 2007 με στόχο να αναλάβει τους τομείς εκμετάλλευσης των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών. Από ιδρύσεώς της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιβάρυνε τον έλληνα φορολογούμενο με περίπου 20.000.000 ευρώ κάθε μήνα, έχοντας καταγράψει ζημίες 700.000.000 ευρώ ώς το τέλος του 2009.
?Κάθε δραστηριότητα της εταιρείας ήταν ζημιογόνα?, αναφέρει ο κ. Τσιόκας. ?Για παράδειγμα, η μεταφορά ενός επιβάτη από την Αθήνα στην Καλαμάτα κόστιζε πάνω από 250 ευρώ. Ενώ για να εισπράξει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ 25.000.000 ευρώ από τη μεταφορά εμπορευμάτων ξόδευε 90.000.000 ευρώ!?.
Οι σκανδαλώδεις συμβάσεις. Ενδεικτικό της κακοδιοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν και οι σκανδαλώδεις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, οι οποίες δεν προσέφεραν τίποτε στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας προς τον επιβάτη.
?Για να ταξιδέψεις με το τρένο, έπρεπε να πας στον σταθμό, να περιμένεις στην ουρά στο εκδοτήριο, αφού δεν υπήρχε δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου μέσω ίντερνετ παρόλο που από το 2005 είχε υπογραφεί σύμβαση 8.500.000 ευρώ με εταιρεία κατασκευής λογισμικού που ποτέ όμως δεν παραλείφθηκε και δεν λειτούργησε?, σημειώνει στέλεχος της εταιρείας.
?Εάν δεν ανακόπταμε αυτήν την πορεία, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδηγείτο με μαθηματική ακρίβεια στο λουκέτο, με όποιες συνέπειες θα είχε αυτό για τους εργαζόμενους, το επιβατικό κοινό και την οικονομία. Τότε πήραμε την απόφαση να βαδίσουμε τον δύσκολο δρόμο της εξυγίανσης της εταιρείας?, τονίζει ο κ. Τσιόκας.


Οι 4 αλλαγές
Στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης:
1.Άλλαξε ριζικά ο τρόπος διακίνησης εμπορευμάτων. Καταγγέλθηκαν συμβάσεις για διακίνηση εμπορευμάτων με έκπτωση έως και 90%, καθιερώθηκε νέο τιμολόγιο, ενώ δρομολογήθηκαν ειδικές αμαξοστοιχίες αντί μεμονωμένων βαγονιών που ανέβαζαν σημαντικά το κόστος.
2.Έγιναν σημαντικές αλλαγές στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίες επέτρεπαν στην εταιρεία να ρυθμίζει μόνη της την τιμολογιακή και εμπορική της πολιτική, αλλά και να διευρύνει το επιχειρηματικό πεδίο της σε υπηρεσίες logistics και τουριστικών προϊόντων.
3.Μειώθηκε δραστικά το λειτουργικό κόστος με μετατάξεις προσωπικού, κατάργηση δευτερευουσών απολαβών κ.ά. Μάλιστα τον περασμένο Μάρτιο υπεγράφη νέα συλλογική σύμβαση με τους εργαζόμενους, η οποία παρέχει τη δυνατότητα για περαιτέρω νοικοκύρεμα της εταιρείας.
4.Ανεστάλησαν ζημιογόνες γραμμές και αυξήθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων σε αρκετά από τα δρομολόγια.
?Οι επιλογές αυτές ήταν δύσκολες και όχι χωρίς αντιδράσεις. Αλλά έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με βάση τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα, έχει περιορίσει το έλλειμμά της από 18.500.000 ευρώ τον Απρίλιο του 2010 σε 2.500.000 ευρώ τον περασμένο Απρίλιο, ενώ για τον Ιούνιο το έλλειμμα έκλεισε κοντά στο 1.800.000 ευρώ", δηλώνει ο κ. Τσιόκας.
Στην οικονομική εξυγίανση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνετέλεσε και η αύξηση της επιβατικής κίνησης, η οποία κατά τον τελευταίο μήνα διπλασιάστηκε από τρεις χιλιάδες σε έξι χιλιάδες ημερησίως. Παράλληλα, και η εμπορευματική δραστηριότητα, η οποία παρουσίαζε ζημίες περίπου 70 εκατ. ευρώ ετησίως, τώρα πέρασε οριακά στην κερδοφορία.

Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

Ο κατάλογος της εκποίησης του 2011

Η λίστα της εκποίησης
Τι προβλέπεται να πουληθεί το τρίμηνο Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2011:
- Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς: θα διατεθεί το 23,1% των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο.
- Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ): θα πωληθεί το 99,8% των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο.
- Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο: το Δημόσιο θα πωλήσει το σύνολο των μετοχών που διαθέτει στο Τ.Τ., ήτοι 34% των μετοχών.
- Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ΔΕΠΑ: το Δημόσιο σήμε­ρα διαθέτει το 65% των μετοχών της ΔΕΠΑ και θα πωλήσει το 55%.
- Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ): από το 65% των μετοχών που διαθέτει το Δημόσιο θα πωλήσει το 31%.
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: στόχος είναι η πώληση του 100% των μετοχών.
- ΛΑΡΚΟ: θα διατεθεί το σύνολο των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο (55,2%).
- Alpha Bank: το Δημόσιο θα πωλήσει το 0,6% των μετοχών της τράπεζας που κατέχει στο χαρτοφυλάκιό του, ενώ το ίδιο θα πράξει και με το 1,2% των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας.
- Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος ΟΔΙΕ: θα πωληθεί το 100% του Οργανισμού.
- Άδειες Κινητής Τηλεφωνίας: επέκταση της σύμβασης με τις εταιρείες για τη χρήση των συχνοτήτων.
- Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας: το Δημόσιο θα πωλήσει το 49,0% που κατέχει στο Καζίνο, το οποίο θα ιδιωτικοποιηθεί πλήρως.
- Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ): το Δημόσιο θα διαθέσει το σύνολο της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, ήτοι 72,6% των μετοχών.
- Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου (ΟΠΑΠ): θα πωληθεί το 34% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο και ο Οργανισμός θα ιδιωτικοποιηθεί.
- Ελληνικό: το Δημόσιο αποφάσισε να προχωρήσει στην ανάπτυξη της περιοχής του Ελληνικού μέσω αποκρατικοποίησης, χρησιμοποιώντας Fast track διαδικασίες. Αναμένεται ότι οι σχετικές συναλλαγές, οι οποίες προσδοκάται να λάβουν χώρα μεταξύ 4ου τριμήνου του 2011 και 4ου τριμήνου του 2012, θα περιλαμβάνουν διακρατικές συμφωνίες ή και συμφωνίες με ιδιώτες μέσω διαγωνισμών.
- Τέσσερα αεροσκάφη Airbus που απέμειναν από την παλαιά Ολυμπιακή, αλλά δεν έχει καταστεί εφικτό να πωληθούν μέχρι τώρα, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει.
- Ακίνητα: στόχος είναι μέχρι τον Δεκέμβριο η διαμόρφωση των επενδυτικών χαρτοφυλακίων των προς αξιοποίηση ακινήτων να είναι μία συνεχής διαδικασία που θα ξεκινήσει μετά την παράδοση της πρώτης κατάστασης των προς αξιοποίηση ακινήτων τον Ιούνιο 2011. Η διαδικασία αυτή θα αποδώσει ώριμες συναλλαγές στην αγορά από το 4ο τρίμηνο του 2011 έως το τέλος του 2015.

Θα έχουμε αύριο νέα για την σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης- Φλώρινας;

Τις εγκαταστάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη θα επισκεφτεί αύριο, Δευτέρα, κλιμάκιο της εταιρείας, με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα...
του Υπουργείου Υποδομών, Χάρη Τσιόκα και τον πρόεδρο Θανάση Ζηλιασκόπουλο. Θα συζητηθούν μεταξύ άλλων το θέμα της ανάπτυξης του σιδηρόδρομου και των νέων υπηρεσιών που προσφέρει η εταιρεία.
Επί τάπητος αναμένεται να τεθεί και το θέμα της επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης- Φλώρινας, μετά και τις πρωτοβουλίες τοπικών φορέων προς αυτή την κατεύθυνση.

ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ ΤΡΕΝΩΝ

ΟΣΕ
www.ose.gr
 
Τηλέφωνο πληροφοριών ΟΣΕ : 1110 
 
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ 
www.trainose.com 
Τηλέφωνο πληροφοριών 1110 
Για διαθεσιμότητες, τιμές εισιτηρίων, χρόνους διαδρομής και περισσότερες πληροφορίες 
τηλέφωνο : 210 5297777       
 
ATTIKO METΡO 
www.ametro.gr 
Aθήνα τηλέφωνο : 210 6792399
Θεσσαλονίκη τηλέφωνο: 2310 526220       
 
TΡAM 
www.tramsa.gr 
Τηλέφωνο : 210 9978000       
 
ΗΣΑΠ

www.isap.gr

Τηλέφωνο : 210 3248311-17

Τα μυστικά των συντάξεων σε ΔΕΚΟ, τράπεζες

Οδηγίες και επεξηγήσεις- με πίνακες και παραδείγματα- για το νέο συνταξιοδοτικό καθεστώς των εργαζομένων σε ΔΕΚΟ και τράπεζες (Ειδικά Ταμεία) περιέχονται σε εγκύκλιο που εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εργασίας κ. Γ. Κουτρουμάνης.
Στην εγκύκλιο αποσαφηνίζονται οι γκρίζες ζώνες του νέου Ασφαλιστικού ύστερα και από τα ερωτήματα που τέθηκαν από τα ασφαλιστικά ταμεία των ΔΕΚΟ και των τραπεζών. Ετσι:

1 Για τους ασφαλισμένους πριν από 1/1/1983 που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 ισχύουν τα ακόλουθα:

Συνταξιοδοτικά δικαιώματα που θεμελιώθηκαν μέχρι 31/12/2010 από ασφαλισμένους των πρώην Ειδικών Ταμείων που έχουν ενταχθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν θίγονται από την παραμονή στην υπηρεσία μετά την ανωτέρω ημερομηνία και συνταξιοδοτικές μεταβολές που επιφέρει ο νόμος αυτός δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ούτε τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξής τους. Οπου προβλέπεται θεμελίωση δικαιώματος με ασφάλιση μεγαλύτερη των 25 ετών, το δικαίωμα θεμελιώνεται με τη συμπλήρωση της 25ετίας. Οπως σημειώνεται στην εγκύκλιο, η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλισμένων αυτής της κατηγορίας στα (πρώην) Ειδικά Ταμεία έχουν συμπληρώσει μέχρι 31/12/2010 τα απαιτούμενα για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος 25 έτη ασφάλισης και, επομένως, δεν θίγονται από τον νέο νόμο, ούτε ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ούτε ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης.

2 Ασφαλισμένοι από 1/1/1983 μέχρι 31/12/1992:

Οι ασφαλισμένοι των Ειδικών Ταμείων που υπήχθησαν από 1/1/1983 έως 31/12/1992 στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας τους. Με τον νέο νόμο αυξάνεται από 1/1/2011 ο απαιτούμενος για συνταξιοδότηση χρόνος ασφάλισης των ασφαλισμένων αυτών κατά 1 έτος και μέχρι τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης. Επιπλέον, αυξάνεται σταδιακά από 1/1/2012 και το όριο ηλικίας μέχρι τη συμπλήρωση του 60ού έτους. Από τον συνδυασμό των διατάξεων αυτών προκύπτει για την κατηγορία αυτή των ασφαλισμένων θεμελίωση δικαιώματος μέχρι 31/12/2010 μόνο εάν πληρούνται και το όριο ηλικίας (58ο) και ο χρόνος ασφάλισης (35 έτη). Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα συνταξιοδότησής τους με αναστολή καταβολής της σύνταξης, αφού η συνταξιοδότηση με χρόνο ασφάλισης 35 ετών δεν προβλεπόταν από τις καταστατικές διατάξεις των Ειδικών Ταμείων αλλά ορίστηκε πολύ αργότερα, δηλαδή, από τη θέσπιση της αναστολής. Στην περίπτωση που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές μέχρι 31/12/2010, οι ασφαλισμένοι της κατηγορίας αυτής επιβαρύνονται με τη σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας και του χρόνου ασφάλισης. Στην περίπτωση αυτή ισχύει και η δυνατότητα αναγνώρισης των χρόνων υπηρεσίας.

Για τους ασφαλισμένους των Ειδικών Ταμείων που συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους οι άνδρες και το 60ό οι γυναίκες, ο ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ορίζεται σε 15 έτη ασφάλισης. Οπως προκύπτει από τη διάταξη αυτή, για να υπάρχει θεμελιωμένο δικαίωμα πλήρους σύνταξης μέχρι 31/12/2010, οι ασφαλισμένοι αυτοί θα πρέπει μέχρι αυτή την ημερομηνία να πληρούν αθροιστικά τόσο τον χρόνο ασφάλισης όσο και την ηλικία. Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα συνταξιοδότησής τους με αναστολή καταβολής της σύνταξης, αφού η συνταξιοδότηση με χρόνο ασφάλισης 15 ετών δεν προβλεπόταν από τις καταστατικές διατάξεις των Ειδικών Ταμείων αλλά ορίστηκε πολύ αργότερα.

Ειδικά για τις γυναίκες ασφαλισμένες αυτής της κατηγορίας προβλέπεται σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας από το 60ό στο 65ο έτος.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΕΜΕΛΙΩΘΗΚΑΝ
μέχρι τις 31/12/2010 από ασφαλισμένους των πρώην Ειδικών Ταμείων δεν θίγονται από την παραμονή στην υπηρεσία

1.Ασφαλισμένοι πριν από 1/1/1983

Α. Ασφαλισμένοι που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 Οι διατάξεις του νέου νόμου δεν θίγουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων της κατηγορίας αυτής, όπως ισχύουν με τις γενικές διατάξεις νόμων. Επιπλέον, συνταξιοδοτικά δικαιώματα που έχουν θεμελιωθεί ή θεμελιώνονται μέχρι 31.12.2010 από ασφαλισμένους των πρώην Ειδικών Ταμείων που έχουν ενταχθεί στο ΙΚΑΕΤΑΜ δεν θίγονται από την παραμονή στην υπηρεσία μετά την ανωτέρω ημερομηνία και συνταξιοδοτικές μεταβολές που επιφέρει ο νόμος αυτός δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ούτε τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξής τους.

Μάλιστα, όπου προβλέπεται θεμελίωση δικαιώματος με ασφάλιση μεγαλύτερη των 25 ετών, το δικαίωμα θεμελιώνεται με τη συμπλήρωση της 25ετίας. Ετσι η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλισμένων αυτής της κατηγορίας στα (πρώην) Ειδικά Ταμεία έχουν συμπληρώσει ή συμπληρώνουν μέχρι 31/12/2010 τα απαιτούμενα για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος 25 έτη ασφάλισης και, επομένως, δεν θίγονται από τον νέο νόμο ούτε ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ούτε ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης Παραδείγματα:
1. Ανδρας ασφαλισμένος στο ΤΑΠΟΤΕ το 1980, με 30 έτη ασφάλισης και ηλικία 55 ετών την 31/12/2010 έχει ήδη θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και θα μπορεί να λάβει την πλήρη σύνταξή του είτε με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης (ΑΟΗ), είτε εφόσον σταματήσει σήμερα την εργασία του, όταν συμπληρώσει το 65ο έτος. Εχει επίσης τη δυνατότητα να λάβει σύνταξη μειωμένη στο 60ό.

2. Ασφαλισμένη στο ΤΣΠ-ΑΤΕ το 1982, με 28 έτη ασφάλισης και ηλικία 58 ετών την 31/12/2010 έχει ήδη θεμελιώσει πλήρες συνταξιοδοτικό δικαίωμα και θα μπορεί να λάβει την σύνταξή τής είτε με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης (ΑΟΗ), είτε εφόσον σταματήσει σήμερα την εργασία της, όταν συμπληρώσει το 60ό έτος (πλήρης σύνταξη). Εχει επίσης τη δυνατότητα να λάβει άμεσα σύνταξη μειωμένη, αφού είναι ήδη 58 ετών (η μείωση στην περίπτωση αυτή είναι 1/200 για κάθε μήνα που λείπει μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου για πλήρη συνταξιοδότηση ορίου ηλικίας (στην περίπτωση αυτή, το 60ό έτος).

3. Ασφαλισμένη στο ΤΣΠ-ΑΤΕ το 1982, έχουσα 25 έτη ασφάλισης, ηλικίας 54 ετών την 31/12/2010 έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και θα μπορεί να λάβει τη σύνταξή της είτε με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης (ΑΟΗ), είτε όταν συμπληρώσει το 56ο έτος (μειωμένη).

Οι αναγνωριζόμενοι χρόνοι αφορούν τους ασφαλισμένους που συγκεντρώνουν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις:

●θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα κατ΄ αποκλειστικότητα από 1.1.2011 και εφεξής, και ●έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 3.600 ημέρες ή 12 έτη ασφάλισης.

Ετσι οι διατάξεις του νέου νόμου δεν περιλαμβάνουν τους ασφαλισμένους των Ειδικών Ταμείων πριν από την 1/1/1983, οι οποίοι μέχρι 31/12/2010 θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις ισχύουσες γι΄ αυτήν την κατηγορία ασφαλισμένων διατάξεις. Αντιθέτως, ισχύει ο ν. 2084/1992.

Β.Ασφαλισμένοι πριν από 1/1/1983 που δεν θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οριακές περιπτώσεις ασφαλισμένων πριν από την 1.1.1993 που για διάφορους λόγους (π.χ. διακοπή εργασίας, μη συνεχής ασφαλιστικός βίος) δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι 31.12.2010 με τις προϊσχύουσες του νέου νόμου.

Οι αναγνωριζόμενοι χρόνοι: αφορούν τους ασφαλισμένους που συγκεντρώνουν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις:

α) θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα κατ΄ αποκλειστικότητα από 1.1.2011 και εφεξής, και β) έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 3.600 ημέρες ή 12 έτη ασφάλισης.

Παραδείγματα:
1. Ανδρας ασφαλισμένος από την 1/1/1982 στο ΤΑΠ-ΟΤΕ, ο οποίος μέχρι 31/12/2010 δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με καμία από τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης των ανδρών ασφαλισμένων μέχρι 31.12.1982, έχοντας συνολικό χρόνο ασφάλισης 20 έτη θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης είτε με 35 έτη ασφάλισης ΑΟΗ (η διάταξη αυτή, ως ελέχθη ανωτέρω, δεν θίγεται με τον νέο νόμο) είτε με τη συμπλήρωση του 65ου έτους.

2. Ασφαλισμένη στο ΤΑΠ-ΟΤΕ πριν από την 1/1/1983, έχουσα 22 έτη ασφάλισης, ηλικίας 55 ετών την 31.12.2010 που δεν έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι τότε, θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης κατά το έτος συμπλήρωσης του 65ου έτους της ηλικίας της (αφού συμπληρώνει το 60ό το 2015) και μειωμένης σύνταξης με τη συμπλήρωση των 25 ετών ασφάλισης (είτε το 2013 κατά το οποίο θα είναι ήδη 58 ετών, είτε το 2011 κατόπιν αναγνώρισης τριών πλασματικών ετών).

Οι ανωτέρω ασφαλισμένοι δύνανται να αναγνωρίσουν χρόνο ασφάλισης της παρ. 18 του ν. 3863/2010 είτε για θεμελίωση είτε για προσαύξηση.


2.Ασφαλισμένοι από 1/1/1983 μέχρι 31/12/1992

Α. Οι ασφαλισμένοι των Ειδικών Ταμείων που υπήχθησαν από 1.1.1983 έως 31.12.1992 στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης, θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 35 ετών ασφάλισης και του 58ου έτους της ηλικίας τους. Με τον νέο νόμο αυξάνεται από 1.1.2011 ο ανωτέρω απαιτούμενος για συνταξιοδότηση χρόνος ασφάλισης των ασφαλισμένων των (πρώην) Ειδικών Ταμείων που υπήχθησαν στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης από 1.1.1983 έως 31.12.1992 κατά 1 έτος και μέχρι τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης. Επιπλέον, αυξάνεται σταδιακά από 1.1.2012 και το όριο ηλικίας μέχρι τη συμπλήρωση του 60ού έτους. Από τον συνδυασμό των διατάξεων προκύπτει ότι η θεμελίωση δικαιώματος αυτής της κατηγορίας ασφαλισμένων μέχρι 31.12.2010 υπάρχει εφόσον πληρούνται και το όριο ηλικίας (58ο) και ο χρόνος ασφάλισης (35 έτη).
Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα συνταξιοδότησής τους με αναστολή καταβολής της σύνταξης, Στην περίπτωση που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις αυτές μέχρι 31.12.2010, τότε οι ασφαλισμένοι της κατηγορίας αυτής υπάγονται στη σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας και του χρόνου ασφάλισης. Στην περίπτωση αυτή ισχύει και η δυνατότητα αναγνώρισης των χρόνων.

Παραδείγματα:
1. Ασφαλισμένος στην ΤτΕ (Τράπεζα της Ελλάδος) από 1.1.1984, ηλικίας την 31.12.2010, 53 ετών, θα δικαιωθεί σύνταξης με τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης. Ο συγκεκριμένος στην ηλικία των 60 ετών θα έχει συμπληρώσει 33 έτη (26 μέχρι το 2010 και 7 μέχρι τη συμπλήρωση των 60 ετών) πραγματικής ασφάλισης και θα δικαιούται να αναγνωρίσει μέχρι 7 έτη ασφάλισης σύμφωνα με την παρ.

18 του άρθρου 10 ( προσοχή: εφόσον έχει ήδη εξαγοράσει κάποιο χρόνο από αυτούς που προβλέπονται στην παρ. 18, ο συνολικός χρόνος των 7 ετών μειώνεται αναλόγως).

2. Ασφαλισμένος στην ΤτΕ από 1.1.1984, ηλι κίας την 31.12.2010 53 ετών, ο οποίος έχει αναγνωρίσει και 750 ημέρες ως χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας θα δικαιούται σύνταξη με τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης. Ο συγκεκριμένος στην ηλικία των 60 ετών θα έχει συμπληρώσει 33 έτη πραγματικής ασφάλισης και θα έχει αναγνωρίσει 750 ημέρες στρατιωτικής υπηρεσίας (ήτοι 750: 25=30 μήνες, δηλ. 2 έτη), άρα θα έχει 35 έτη συνολικής πραγματικής ασφάλισης. Από τους αναγνωριζόμενους χρόνους της παρ. 18 του άρθρου 10 δεν θα δικαιούται 7 έτη αναγνώρισης, αλλά 7-2 (αναγνωρισθείσα στρατιωτική υπηρεσία) = 4 έτη.

Εννοείται ότι και στα δύο ανωτέρω παραδείγματα, η αναγνώριση των πλασματικών χρόνων της παρ. 18 είναι προαιρετική.

Β. Για τους ασφαλισμένους των Ειδικών Ταμείων που συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους οι άνδρες και το 60ό οι γυναίκες, ο ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ορίζεται σε 15 έτη ασφάλισης.
Οπως προκύπτει από την ανωτέρω διάταξη, για να υπάρχει θεμελιωμένο δικαίωμα πλήρους σύνταξης μέχρι 31.12.2010, ο/η ασφαλισμένος/η θα πρέπει μέχρι αυτήν την ημερομηνία να πληροί αθροιστικά τόσο τον χρόνο ασφάλισης όσο και την ηλικία. Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα συνταξιοδότησής τους με αναστολή καταβολής της σύνταξης, αφού η συνταξιοδότηση με χρόνο ασφάλισης 15 ετών δεν προβλεπόταν από τις καταστατικές διατάξεις των Ειδικών Ταμείων. Ειδικά για τις γυναίκες ασφαλισμένες αυτής της κατηγορίας, προβλέπεται σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας από το 60ό στο 65ο. Κατά το μεταβατικό διάστημα σταδιακής αύξησης του ορίου ηλικίας, ήτοι κατά τα έτη 2011-2014, οι ασφαλισμένες δικαιούνται σύνταξη στο όριο ηλικίας όπως διαμορφώνεται κατά το έτος συμπλήρωσης του προβλεπόμενου, κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, ορίου ηλικίας για πλήρη, ήτοι κατά τα έτη 2011-2014.

Παραδείγματα:
1. Ασφαλισμένη στο ΤΑΠ-ΟΤΕ από την 1.11.1992 ηλικίας 52 ετών την 31.12.2010 θα δικαιούται πλήρη σύνταξη με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, αφού το 60ό έτος της ηλικίας της το συμπληρώνει το 2018, όταν δηλαδή σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 15

του άρθρου 10 του ν. 3863/2010 έχει ολοκληρωθεί η μεταβατική περίοδος και απαιτείται πια η συμπλήρωση του 65ου έτους.

Βεβαίως, η ασφαλισμένη αυτή, αφού θεμελιώνει δικαίωμα πλήρους σύνταξης το 2018 έχει δικαίωμα αναγνώρισης το έτος αυτό μέχρι 7 ετών για προσαύξηση της πλήρους σύνταξής της.

Εναλλακτικά, η ίδια ασφαλισμένη, εφόσον αναγνωρίσει πλασματικό χρόνο ασφάλισης μπορεί να θεμελιώσει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης μεταξύ 55ου και 60ού έτους της ηλικίας, ώστε να συμπληρώσει τα απαιτούμενα από άλλη διάταξη 25 έτη ασφάλισης.

2. Ασφαλισμένη στην ΤτΕ από 1.1.1985, ηλικίας 59 ετών την 31/12/2010, έχουσα 15 έτη ασφάλισης θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας της (το 2011), επομένως θα μπορεί να λάβει την πλήρη σύνταξή της το έτος 2012, δηλαδή με τη συμπλήρωση του 61ου έτους της ηλικίας της.

Γ. Οι ασφαλισμένοι από 1.1.1983 έως 31.12.1992 των (πρώην) Ειδικών Ταμείων (ΤΑΠ-ΟΤΕ, ΟΑΠ-ΔΕΗ, ΤΣΠ-ΗΣΑΠ, ΤΣΠ-ΕΤΕ, ΤΣΠ-ΑΤΕ, ΤΣΠ-ΤΕ, ΤΑΠ-ΙΛΤ, ΤΑΠ-ΕΤΒΑ, ΤΣΕΑΠΓΣΟ, ΤΑΠΑΕ-Η «ΕΘΝΙΚΗ») θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 37 ετών υποχρεωτικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. Με τον νέο νόμο, η ανωτέρω διάταξη έχει εφαρμογή μέχρι 31.12.2010 και, επομένως, θεωρείται καταργημένη από 1.1.2011, Δ. Για τους ασφαλισμένους (άνδρες) από 1.1.1983 έως 31.12.1992 καθορίστηκε ότι η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος είναι το 65 έτος με 25 έτη ασφάλισης (μειωμένη στο 60ό έτος), ενώ για τις γυναίκες το 60ό έτος με 25 έτη ασφάλισης (μειωμένη στο 55ο έτος).

Με τον νέο νόμο το όριο ηλικίας των 60 ετών ή μικρότερο αυτού που προβλέπεται από γενικές ή καταστατικές διατάξεις για την πλήρη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος ασφαλισμένων των φορέων κύριας ασφάλισης αρμοδιότητας υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης αυξάνεται κατά 1 έτος κάθε χρόνο από 1.1.2011 και μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας με την επιφύλαξη- μεταξύ άλλων- ειδικών διατάξεων για εργαζόμενους σε ΒΑΕ (βαρέα- ανθυγιεινά επαγγέλματα) Επιπλέον, όπου προβλέπεται χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε γυναίκες ασφαλισμένες σε όριο ηλικίας μικρότερο του 60ού, το όριο αυτό αυξάνεται κατά 1 έτος από 1.1.2011 και για κάθε επόμενο έτος μέχρι τη συμπλήρωση του 60ού.

Παραδείγματα:
1. Ασφαλισμένη στο ΤΣΠ-ΕΤΕ από την 1.1.1983 ηλικίας, με 27 έτη ασφάλισης, 59 ετών το 2010, έχει ήδη θεμελιώσει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης και θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους σύνταξης όταν συμπληρώσει το 60ό έτος, δηλαδή το 2011(άρα μπορεί να λάβει πλήρη σύνταξη στο 60ό της ηλικίας της).

2. Ασφαλισμένη στο ΤΑΠ-ΟΤΕ από την 1.1.1985, ηλικίας 55 ετών το 2010, έχει ήδη θεμελιώσει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης και θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους σύνταξης όταν συμπληρώσει το 60ό έτος, δηλαδή το 2015 (άρα, μπορεί να λάβει πλήρη σύνταξη στο 60ο έτος της ηλικίας της)

3. Ασφαλισμένη στο ΤΣΠ-ΑΤΕ από την 1.1.1985 ηλικίας 52 ετών το 2010, δεν έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Θα θεμελιώσει δικαίωμα μειωμένης σύνταξης με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας, δηλαδή το 2013 (άρα, μπορεί να πάρει μειωμένη σύνταξη με τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας της- η μείωση σε αυτήν την περίπτωση, αν δηλαδή επιλέξει τη λήψη μειωμένης σύνταξης, θα ανέλθει σε 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου το έτος 2013 πλήρους ορίου ηλικίας, δηλαδή του 63ου). Πλήρη σύνταξη θα θεμελιώσει όταν συμπληρώσει το όριο ηλικίας που προβλέπεται κατά το έτος συμπλήρωσης του 60ού έτους της ηλικίας (το 2018 συμπληρώνει το 60ό έτος της ηλικίας της, άρα θα θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους σύνταξης στο 65ο έτος, εφόσον βέβαια δεν έχει λάβει προηγουμένως μειωμένη σύνταξη).


Τι ισχύει για μητέρες με ανήλικα παιδιά που έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση από 1/1/1983 έως 31/12/1992

ΜΕ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ότι το ισχύον μέχρι 31/12/2010 όριο ηλικίας συνταξιοδότησης των ανωτέρω ασφαλισμένων είναι το 50ό για πλήρη σύνταξη, όλες οι ασφαλισμένες στα ανωτέρω Ταμεία, οι οποίες σε κάποια χρονική στιγμή-που μπορεί να ανατρέξει πριν την ημερομηνία έναρξης του ν. 3863/2010 - και πάντως μέχρι 31/12/2010 έχουν συμπληρώσει 25 έτη ασφάλισης και κατά τη συμπλήρωση των 25 ετών έχουν/είχαν ανήλικο παιδί, έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης λόγω γήρατος στο 50ό έτος της ηλικίας τους.

Για τις ασφαλισμένες-μητέρες ανήλικου παιδιού που συμπληρώνουν τα 25 έτη ασφάλισης από 1.1.2011 και εφεξής προβλέπεται ότι ακολουθούν το όριο ηλικίας όπως διαμορφώνεται σύμφωνα με τον ανωτέρω πίνακα.

Παραδείγματα:
1. Μητέρα ανήλικου παιδιού που το 2012 συμπληρώνει 25 έτη υπηρεσίας στον ΟΤΕ (ασφάλιση ΤΑΠ-ΟΤΕ) και ταυτόχρονα έχει ανήλικο παιδί θεμελιώνει δικαίωμα συνταξιοδότησης το 2012 και δικαιούται πλήρους σύνταξης με τη συμπλήρωση του 52ου έτους της ηλικίας ή μειωμένη στο 50ό έτος της ηλικίας της.

2. Μητέρα που το 2008 είχε ανήλικο παιδί και ταυτόχρονα είχε συμπληρώσει 25 έτη ασφάλισης έχει ήδη θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης στο 50ό έτος της ηλικίας της.

Οι διατάξεις της παρ. αυτής εφαρμόζονται και στους χήρους πατέρες ανηλίκων παιδιών.

Για τους χήρους πατέρες αναπήρων παιδιών έχουν εφαρμογή οι αντίστοιχες διατάξεις που ισχύουν για τις μητέρες ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία παιδιών.

Επισημαίνεται, επιπροσθέτως ότι προβλέπεται ρητά ότι οι διατάξεις που ισγύουν για τις ασφαλισμένες του ΙΚΑ- ΕΤΑΜ μητέρες ανηλίκων τέκνων εφαρμόζονται και στις αντίστοιχες ασφαλισμένες των λοιπών φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου μας, όπου από τις κείμενες διατάξεις της νομοθεσίας τους προβλέπεται η συνταξιοδότηση γυναικών με ανήλικα παιδιά.

Κατά συνέπεια, η διάταξη της νομοθεσίας του ΙΚΑ- ΕΤΑΜ, βάσει της οποίας μητέρες ανηλίκων ασφαλισμένες μέχρι 31-12-1992 που έχουν πραγματοποιήσει 5.500 ημέρες ασφάλισης δικαιούνται με την συμπλήρωση του 55ου έτους ηλικίας τους πλήρη σύνταξη και με την συμπλήρωση του 50ού μειωμένη κατά 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται από το απαιτούμενο πλήρες όριο, εφαρμόζεται και στην περίπτωση των ασφαλισμένων μητέρων των (πρώην) Ειδικών Ταμείων, όπου από τις κείμενες διατάξεις της νομοθεσίας τους προβλέπεται η συνταξιοδότηση γυναικών με ανήλικα παιδιά. Τα προαναφερόμενα όρια ηλικίας (55ο και 50ό), ανακαθορίζονται από 1-1-2011 μέχρι να ανέλθουν το 2013 στο 65 για πλήρη και στο 60 για μειωμένη. Άλλωστε, σύμφωνα με τις οδηγίες που εκδόθηκαν μετά τον ν. 3863/2010, διευκρινίσθηκε ότι δικαίωμα συνταξιοδότησης με βάση τα σημερινά όρια ηλικίας, 55ο για πλήρη και 50ό για μειωμένη θεμελιώνουν οι μητέρες, οι οποίες σε κάποια χρονική στιγμή- που μπορεί να ανατρέξει και πριν την έναρξη ισχύος του ν. 3863/2010 συμπλήρωσαν ή θα συμπληρώσουν μέχρι την 31-12-2010 τις 5.500

ημέρες ασφάλισης, υπό την προϋπόθεση ότι κατά την συμπλήρωση του χρόνου ασφάλισης έχουν και ανήλικο παιδί. Η εν λόγω κατηγορία κατοχυρώνει το δικαίωμα συνταξιοδότησης με τα ανωτέρω όρια ηλικίας οποτεδήποτε και αν ασκηθεί η αίτηση συνταξιοδότησης, χωρίς να εξετάζεται αν κατά την συμπλήρωση των ορίων αυτών θα συντρέχει ή όχι η ανηλικότητα του παιδιού. Σημειώνεται ότι με τις ίδιες, ως άνω προϋποθέσεις συνταξιοδοτούνται και οι χήροι πατέρες ανηλίκων.

Στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να υπάρξει δυνατότητα συνταξιοδότησής με αναστολή καταβολής της σύνταξης, αφού η συνταξιοδότηση με την πραγματοποίηση 5.500 ημερών ασφάλισης δεν προβλεπόταν από τις καταστατικές διατάξεις των Ειδικών Ταμείων αλλά πρόκειται για συνταξιοδοτική προϋπόθεση που αφορά τις ασφαλισμένες μητέρες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και εφαρμόζεται κατ΄ επέκταση και στις αντίστοιχες ασφαλισμένες των λοιπών φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου μας, όπου από τις κείμενες διατάξεις της νομοθεσίας τους προβλέπεται η συνταξιοδότηση γυναικών με ανήλικα παιδιά.

Παράδειγμα:
Μητέρα ανήλικου παιδιού- ασφαλισμένη στο ΤΑΠ-ΔΕΗ που το 2010 συμπληρώνει 21 έτη υπηρεσίας και ταυτόχρονα έχει ανήλικο παιδί έχει θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης (σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 1759/1988, της παρ. 3δ του άρθρου 27 του ν. 1902/1990 και το προτελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 144 του ν. 3655/2008).

Οκτώ ανατροπές στο Ασφαλιστικό

Σε 8 σημεία εστιάζεται η ασφαλιστική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση. Με διαδικασίες εξπρές θα προωθηθεί νομοσχέδιο με κεντρικούς άξονες την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, την επέκταση στο Δημόσιο του Νόμου Πετραλιά- που προβλέπει αύξηση ορίων ηλικίας και μείωση συντάξεων- και την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
Τα εργατικά συνδικάτα βρίσκονται σε απεργιακό πυρετό. Η ΑΔΕΔΥ έχει εξαγγείλει 24ωρη απεργία την ερχόμενη Τετάρτη και η ΓΣΕΕ για τις 24 του μηνός. Η τελευταία αποσύρει τους δύο εκπροσώπους της από την Επιτροπή Σοφών για το Ασφαλιστικό, η οποία θα συνεδριάσει αύριο. Μεταξύ των άλλων, το κυβερνητικό πακέτο για το νέο ασφαλιστικό σύστημα περιλαμβάνει τα εξής:

1 Εφαρμογή του Νόμου Πετραλιά και σταδιακή κατάργηση όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων που εξακολουθούν να ισχύουν για ειδικές κατηγορίες ασφαλισμένων (κυρίως σε ΔΕΚΟ, τράπεζες, Δημόσιο, Σώματα Ασφαλείας κ.ά.). Επίσης εξετάζεται πρόταση για παράταση, σε εθελοντική βάση, του εργασιακού βίου έως τα 67 έτη (από τα 65).

2 Κίνητρα παραμονής στην εργασία μετά τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Θα δίνεται μεγαλύτερη προσαύξηση στη σύνταξη (από 2,5% ετησίως σε 3,5%) για όσους συνεχίζουν να δουλεύουν και μετά τη συμπλήρωση του ορίου. Εξάλλου, η ποινή για έξοδο στη σύνταξη, από 4,5% θα φθάσει σε 6% και στο Δημόσιο.

3 Σταδιακή εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών- γυναικών στο Δημόσιο, μετά τη γνωστή καταδίκη της χώρας από το δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, σταδιακά απο το 2013. Πρέπει να τονιστεί ότι δεν πρόκειται να επηρεάσει όσες εργαζόμενες έχουν θεμελιώσει ή θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα τα επόμενα χρόνια. Δηλαδή, δεν θα επιβαρυνθούν με επιπλέον έτη υποχρεωτικής παραμονής στην εργασία όσες γυναίκες έχουν συμπληρώσει με βάση το ισχύον καθεστώς τα απαιτούμενα χρόνια υπηρεσίας (20 ή 25, κατά περίπτωση) και βρίσκονται κοντά την προβλεπόμενη ηλικία καταβολής της σύνταξης (55 έτη για μειωμένη σύνταξη ή 60 για πλήρη οι έγγαμες).

Εξίσωση με ορίζοντα επταετίας
Το κυβερνητικό σχέδιο για την εξίσωση των ορίων ηλικίας ανδρών- γυναικών στη Δημόσια Διοίκηση (το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου) θα προβλέπει- σύμφωνα με πληροφορίες- μεταβατική περίοδο 7 ετών για την εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού συστήματος, διατήρηση του σημερινού καθεστώτος για όσες γυναίκες θεμελιώνουν τουλάχιστον έως το 2013, ή έχουν θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, και κατοχύρωση του κοινωνικού χαρακτήρα της ασφάλισης στο Δημόσιο.

4 Ρύθμιση σύμφωνα με την οποία επεκτείνονται και στους συνταξιούχους του Δημοσίου οι περιορισμοί που ισχύουν από το 1999 για την απασχόληση των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα.

5 Θεσμοθέτηση βασικής σύνταξης ως κοινής αφετηρίας για όλες τις κύριες συντάξεις και ενίσχυση της ανταποδοτικής σχέσης εισφορών- παροχών. Αυτό σημαίνει ότι τα κατώτατα όρια των συντάξεων θα αλλάξουν, θα εξαλειφθούν τα κίνητρα της πρόωρης συνταξιοδότησης (π.χ. με 15 ή 25 έτη), ενώ κανένα ένσημο δεν θα πηγαίνει χαμένο. Στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρχει βασική σύνταξη για όλους, η οποία θα αυξάνεται ανάλογα με τα χρόνια παραμονής στην εργασία. Οι εργαζόμενοι, με τη συμπλήρωση 4.500 ημερών ασφάλισης θα παίρνουν τη βασική σύνταξη και στη συνέχεια το ποσό θα προσαυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των ενσήμων.

6 Μείωση των επαγγελμάτων που υπάγονται στο ευνοϊκό καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών. Στο επικείμενο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα προβλέπεται η σύσταση επιτροπής, η οποία θα αποφασίσει κοινή λίστα βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Στον ιδιωτικό τομέα, για όσα επαγγέλματα εξαιρεθούν από τη λίστα, αναμένεται αύξηση των ορίων ηλικίας από 5 έως και 7 χρόνια. 7 Νέο πάγιο σύστημα ρύθμισης οφειλών, το ίδιο για όλα τα ασφαλιστικά ταμεία, με στόχο να αντληθεί σημαντικό μέρος από βεβαιωμένες και ανείσπρακτες οφειλές 4,8 δισ. ευρώ. Επί της ουσίας βελτιώνεται το πάγιο σύστημα ρύθμισης οφειλών (Ν. 2676/1999), που θα είναι ενιαίο για όλα τα Ταμεία. Διευκολύνονται οι επιχειρήσεις στην αποπληρωμή των χρεών τους. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις οφειλών και τη διατήρησή τους θα είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών πριν και μετά τη ρύθμιση.

8 Μέτρα για τη μείωση της εισφοροδιαφυγής, της αδήλωτης εργασίας και της σπατάλης στις υπηρεσίες υγείας.

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στην κερδοφορία για πρώτη φορά στην ιστορία της

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πλαίσιο της προσπάθειας να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στις εμπορευματικές μεταφορές θα προωθήσει ένα πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού- τρένου για τη μεταφορά φορτίων από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα (Shuttle Logistics).

Η μεγαλύτερη πληρότητα από το 1978 καταγράφηκε την προηγούμενη Παρασκευή στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας- Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα στοιχεία το σύνολο των διαθέσιμων θέσεων ήταν 7.000 και από αυτές καλύφθηκαν οι 6.700, δηλαδή ποσοστό 95,7%.

«Τη συγκεκριμένη Παρασκευή είχαμε έσοδα 147.000, έναντι 75.000 ένα μήνα πριν, με το κόστος λειτουργίας στις 110.000 ευρώ», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος. «Το νέο πλέγμα δρομολογίων που ξεκίνησε στις 19 Ιουνίου πάει πολύ καλά, ήδη θεωρούμε ότι αγγίζει τα όρια της κερδοφορίας. Έχουμε 14 δρομολόγια Αθήνα- Θεσσαλονίκη, τα οποία είναι ανά δύο ώρες, με οικονομικό εισιτήριο στα 36 ευρώ», πρόσθεσε.

Με βάση τα στοιχεία για την εξέλιξη τη κίνησης στο βασικό κορμό του δικτύου, ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξέφρασε την εκτίμηση ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος τριμήνου (Ιουλίου- Αυγούστου- Σεπτεμβρίου) είναι εφικτό η εταιρία να περάσει από τα ελλείμματα στην κερδοφορία, κάτι που θα της επιτρέψει να βγει από το καθεστώς του μνημονίου.

Στο πλαίσιο, εξάλλου, της προσπάθειας για περαιτέρω ενίσχυση της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη ξεκινά τις επόμενες δύο εβδομάδες και το πρόγραμμα διάθεσης φθηνών εισιτηρίων μέσω διαδικτύου για έγκαιρες κρατήσεις. Κάθε μήνα 10.000 θέσεις θα είναι διαθέσιμες έναντι αντιτίμου 9 ευρώ, 15.000 θέσεις έναντι 19 ευρώ και αντίστοιχος αριθμός έναντι 29 ευρώ.

«Η λογική είναι ότι όσο πιο νωρίς αγοράσεις το εισιτήριο, τόσο πιο φθηνό θα είναι. Θα ενισχύσουμε την προπώληση εισιτηρίων μέχρι και τρεις μέρες νωρίτερα, παρέχοντας έκπτωση 15%. Επιπλέον 10% έκπτωση θα ισχύει για την on-line κράτηση εισιτηρίων, που σήμερα γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ http://tickets.trainose.gr/dromologia/). Σύντομα θα υπάρχει η δυνατότητα κρατήσεων και μέσω των ταξιδιωτικών portals αλλά και των ηλεκτρονικών πλατφορμών των τουριστικών πρακτορείων της χώρας", σημείωσε ο κ.Ζηλιασκόπουλος.


"Το βάρος στις εμπορευματικές μεταφορές "

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πλαίσιο της προσπάθειας να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στις εμπορευματικές μεταφορές θα προωθήσει ένα πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού- τρένου για τη μεταφορά φορτίων από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα (Shuttle Logistics).

Βάση θα αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ενώ στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ήδη η σχετική οργάνωση και υποδομή στον παλιό σταθμό εμπορευμάτων. «Θα έχουμε κοντέινερς στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Εταιρίες φορτηγών, με τις οποίες θα συνάψουμε συμβάσεις, θα πηγαίνουν στον πελάτη ένα άδειο κοντέινερ στην αποθήκη του να το γεμίζει και το φορτηγό θα το φέρνει στο Θριάσιο, όπου θα το φορτώνει ένας γερανός πάνω στο τρένο. Κάθε ζευγάρι τρένων υπολογίζουμε ότι θα `'βγάζει'' 150 φορτηγά από το δρόμο, αφού το τρένο μπορεί να μεταφέρει το ισοδύναμο 70-80 φορτηγών, με ό,τι θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση συνεπάγεται αυτό», εξήγησε ο κ.Ζηλιασκόπουλος.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ

trainoΗ ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαψεύδει κατηγορηματικά οτι θα υπάρξουν αυξήσεις στα εισιτήριά της έως και 75%. Αντίθετα θα επιβραβεύει τους επιβάτες που έγκαιρα αγοράζουν τα εισιτήριά τους ή χρησιμοποιούν εναλλακτικά κανάλια πώλησης όπως το Internet και τον τηλεφωνικό αριθμό 1110. Παράλληλα, ετοιμάζει εκπτωτικά πακέτα αντίστοιχα με αυτά που εφαρμόζουν οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς και νέες υπηρεσίες.
    Μικρή επιβάρυνση θα έχουν μόνον οι επιβάτες της τελευταίας στιγμής, που δεν έχουν προγραμματίσει νωρίτερα το ταξίδι τους. Αυτό γίνεται λόγω της εφαρμογής συστήματος σύνθεσης δρομολογίων σε σχέση με τη ζήτηση, που θα έχει ως στόχο τον περαιτέρω περιορισμό του λειτουργικού κόστους.

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Τριάντα αλλαγές σε 90 ημέρες

ΔΕΚΟ και φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα: Μέσα στον Ιούλιο, πρέπει να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων, με στόχο να ψηφιστεί έως τα μέσα Αυγούστου. Για το γ΄ τρίμηνο τοποθετείται χρονικά η κατάργηση των πρώτων οργανισμών. Το ίδιο διάστημα, πρέπει να είναι έτοιμο και το σχέδιο για τις περαιτέρω μειώσεις των μισθολογικών και άλλων δαπανών και την επανεξέταση των τιμολογίων. Επίσης, πρέπει να έχει μηδενιστεί το έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να έχει κατατεθεί η έκθεση για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ.

ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ

http://www.metataxeis.gr/

Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Έρχονται απολύσεις σε ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ


οσε, τραινοσε, ose, trainose Η ώρα των απολύσεων στον ΟΣΕ έχει φτάσει. Στο βωμό της ανάγκης για ιδιωτικοποιήσεις...
και μπροστά στον κίνδυνο να χαθούν οι Γάλλοι επενδυτές, το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει το σενάρια της απόλυσης περίπου 600 εργαζόμενων από τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ικανοποιώντας πλήρως το αίτημα των δανειστών της χώρας.

Οι διαπραγματεύσεις με τη γαλλική πλευρά, που έχουν ξεκινήσει εδώ και περίπου ένα χρόνο, έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό, αλλά η εμπλοκή του προσωπικού παραμένει. Οι μετατάξεις δεν έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα και έτσι ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζουν να έχουν πάνω από 5.000 εργαζόμενους, αριθμός απαγορευτικός για τους Γάλλους επενδυτές.

Απόλυτα έγκυρες πληροφορίες από τη γαλλική πλευρά επιβεβαιώνουν το αίτημα της περαιτέρω εξυγίανσης, συνδέοντας ενδεχόμενη μελλοντική συνεργασία, με περικοπές περίπου 600 θέσεων εργασίας. Με τις ιδιωτικοποιήσεις να έχουν παγώσει, το οικονομικό επιτελείο ψάχνει απεγνωσμένα επενδυτές, για να πείσει την ΕΕ ότι το πρόγραμμα εξυγίανσης της ελληνικής οικονομίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Μπροστά σε αυτό το διακύβευμα, κινδυνεύουν 600 εργαζόμενοι να μείνουν στον δρόμο…

Οι επαφές με εκπροσώπους των γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF) και της ALSTOM Transport έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο Ιούλιο, όταν ελληνική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον ίδιο τον υπουργό Μεταφορών, Δημήτρη Ρέππα, επισκέφθηκε το Παρίσι για συνομιλίες με την απέναντι πλευρά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Dominique Bussereau, είχε δηλώσει τότε ότι αυτή τη στιγμή το δίκτυο της Ελλάδας δεν είναι ανεπτυγμένο. Θα θέλαμε να δούμε μια γραμμή υψηλών ταχυτήτων να διατρέχει όλη την Ελλάδα, υποδηλώνοντας έτσι έμπρακτα το γαλλικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας.

Οι Γάλλοι έχουν ξεκαθαρίσει ότι εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θέλουν να αξιοποιήσουν και την γραμμή του προαστιακού σιδηρόδρομου, αρκεί να επεκταθεί ως το Λαύριο, με βάση κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Στην περίπτωση αυτή, αναλαμβάνουν όλη την γραμμή και φυσικά καρπώνονται μεγαλύτερα οφέλη από το διαμετακομιστικό εμπόριο, αφού είναι γνωστό ότι το λιμάνι του Λαυρίου πρόκειται να αναβαθμιστεί σημαντικά, για να αποσυμφορηθεί ο Πειραιάς. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να γίνουν όλα τα παραπάνω είναι να θυσιαστούν 600 θέσεις εργασίας.

Είναι άγνωστο ως αυτή τη στιγμή αν θα προκύψει νέος γύρος μετατάξεων στον Οργανισμό, αφού τόσο οι διοικήσεις ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και το υπουργείο Μεταφορών κρατούν κλειστά χαρτιά. Με δεδομένο όμως ότι πλέον ο ΑΣΕΠ αποκτά και ένα ρόλο απομάκρυνσης προσωπικού, που δεν πληροί κάποια ακαθόριστα κριτήρια, είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να μειωθούν οι εργαζόμενοι δια αυτής της οδού.

Ας σημειωθεί ότι με την ψήφιση της νομοθετικής ρύθμισης στη Βουλή, πέρσι το φθινόπωρο, που προβλέπει την ίδρυση Εθνικής Ανεξάρτητης Αρχής Σιδηροδρόμων, οποιοσδήποτε ιδιώτης θα μπορεί να υποβάλλει σχετικό αίτημα και να ξεκινήσει να εκτελεί μεταφορικό έργο, ταυτόχρονα με τον ΟΣΕ, με αρχή τις εμπορευματικές μεταφορές ή να αγοράσει το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τώρα πια όμως, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να πουληθεί στο σύνολό της, αρκεί να βρεθεί αντίστοιχος αγοραστής. Συνεπώς, ετοιμάζεται πωλητήριο των ελληνικών σιδηροδρόμων, μαζί με ταφόπλακα σε 600 θέσεις εργασίας.

ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΕΚΟ

Δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να υπάρξουν απολύσεις υπαλλήλων στις ΔΕΚΟ που καταργούνται ή συγχωνεύονται σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να ενταχθούν στη διαδικασία που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δ. Ρέππας κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με τους δημοσιογράφους. Παράλληλα, γνωστοποίησε πως οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων θα εξαρτώνται από τη βαθμολογική τους εξέλιξη, η οποία θα είναι προϊόν αξιολόγησης.

Προϋποθέσεις
Ειδικότερα, ο κ. Ρέππας, αν και ξεκαθάρισε πως «στην πολιτική μας δεν υπάρχει κεφάλαιο με τίτλο απολύσεις», ωστόσο παραδέχθηκε ότι στην περίπτωση κατά την οποία για το πλεονάζον προσωπικό των ΔΕΚΟ που θα μπει σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας δεν εφαρμοστούν οι τέσσερις προϋποθέσεις που τίθενται στον εφαρμοστικό νόμο, τότε υπάρχει πρόβλημα.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νόμου το προσωπικό θα εντάσσεται σε πίνακες κατάταξης που καταρτίζονται από το ΑΣΕΠ με βάση αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια και θα συνεχίσει να λαμβάνει για 12 μήνες από το χαρακτηρισμό του ως πλεονάζοντος αποδοχές ίσες με το 60% του βασικού του μισθού.
Για το προσωπικό αυτό λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την απορρόφησή του, καθώς θα μπορεί να καλύπτει ποσοστό 10% των ετήσιων προσλήψεων τακτικού προσωπικού των φορέων του Δημοσίου. Η μεταφορά θα γίνεται ύστερα από αίτηση του εργαζόμενου με την ίδια σχέση εργασίας. Κατά προτεραιότητα σε ποσοστό 30% θα επιλέγονται οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι και σε ό,τι αφορά την κάλυψη θέσεων που προκηρύσσονται για απασχόληση προσωπικού ορισμένου χρόνου σε υπηρεσίες και φορείς του δημόσιου τομέα.
Προβάδισμα όλων των λοιπών κατηγοριών διατηρούν οι εν λόγω εργαζόμενοι και στην επιλογή υποψηφίων για μερική απασχόληση, εφόσον υποβάλλουν αίτηση. Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα κατ' εξαίρεση αποχώρησης με εθελουσία έξοδο με βάση ειδικό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Αν, ωστόσο, τίποτε από όλα αυτά δεν συμβεί, τότε ο υπάλληλος θα οδηγείται αναγκαστικά στην... πόρτα της εξόδου. Πάντως, κληθείς να σχολιάσει το θέμα που ανέκυψε με τις απολύσεις των υπαλλήλων, ο υπουργός επέμεινε πως «ο εφαρμοστικός νόμος είναι σαφής» και δεν επιδέχεται παρερμηνειών και δεν επιτρέπεται να λέει κανείς ότι δεν ήξερε τι ψήφιζε. Σε ό,τι αφορά το νέο μισθολόγιο, ο κ. Ρέππας είπε πως καταβάλλεται προσπάθεια «ώστε να είμαστε συνεπείς χρονικά».
Διαβούλευση
Στόχος είναι το προσεχές διάστημα οι νέες ρυθμίσεις να δοθούν προς δημόσια διαβούλευση. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, το ενιαίο μισθολόγιο για το Δημόσιο προβλέπει τη σύνδεση της μισθολογικής με τη βαθμολογική εξέλιξη, που προκύπτει από την αξιολόγηση των υπαλλήλων και όχι βάσει κάποιων τυπικών προϋποθέσεων. Πάντως ξεκαθάρισε πως παραμένουν τα ειδικά μισθολόγια, αναφέροντας χαρακτηριστικά τους γιατρούς του ΕΣΥ και τους δικαστικούς.
Παράλληλα θα καταστεί πράξη η κινητικότητα στο Δημόσιο αφού -όπως είπε ο υπουργός- «στόχος είναι να υπάρχουν υπάλληλοι του κράτους και όχι κάθε ξεχωριστού υπουργείου». Με απλά λόγια, δηλαδή, υπάλληλοι θα μπορούν να μεταφέρονται από τη μία υπηρεσία στην άλλη ανάλογα με τις ανάγκες που ανακύπτουν.